Pyhäkoulumateriaali johdattaa todellisen ravinnon lähteelle

Pyhäkoulumateriaali johdattaa todellisen ravinnon lähteelle

”Kansanlähetysopistolla Ryttylässä järjestetään lasten, juniorien ja perheiden leirejä, ja kovasti perheet tykkäävät täällä olla. Haluamme täällä kertoa lapsille Jeesuksesta, yhdessä oppia tuntemaan Jumalaa, mutta ne ovat kuitenkin hyvin lyhyitä hetkiä, päiviä, viikonloppuja, joita täällä yksi lapsi keskimäärin viettää.” Näin toteaa Kansanlähetyksen juniorityöstä vastaava Iida Hovi, joka on ollut ideoimassa uudenlaista tapaa muodostaa pyhäkouluhetki.
Moni vanhempi kaipaa apua lastensa kristillisessä kasvatuksessa ja tunnistaa tarpeen voida itse olla opettamassa lastaan syvemmälle Kristuksen tuntemiseen. Kuitenkaan ilman sopivaa tukea moni ei koe tehtävää helpoksi. Tarvitaan jotain säännöllistä apua kristilliseen vanhemmuuteen.
Säännöllisen kotoisan pyhäkouluhetken muodostamiseksi Kansanlähetyksen juniorityön Donkki-facebook sivuilla julkaistaan viikoittain uusi napakka, mutta sisällöltään riittävä pyhäkoulumateriaali. Tämä tulee niin vanhempien kuin isovanhempien ja kummien avuksi kristilliseen kasvatukseen.
”Joka viikon maanantaina ilmestyy sen sunnuntain evankeliumitekstistä lyhyt pyhäkoulu”, Hovi kertoo. Pyhäkoulu koostuu evankeliumitekstistä, lyhyestä opetuksesta, päivän kysymyksestä ja rukouksesta. Lopuksi on pieni toiminta-osuus, jolla herätetään ajatus, miten kaikkea oppimaansa voisi soveltaa.

Materiaalia tuottamaan on sitoutunut suuri joukko: äitejä ja isiä, Kansanlähetyksen juniorityöntekijöitä, seurakunnan lapsi- ja varhaisnuorisotyöntekijöitä ja muita vapaaehtoisia.
Pyhäkouluhetkessä vanhemman ja lapsen välille syntyy keskustelu Jumalasta. Iida Hovi näkee tämän tärkeänä: ”Pieni lapsi on hyvin vastaanottavainen ja pienen lapsen usko on se, että hän uskoo siihen mihin vanhenpikin uskoo. Mutta mitä enemmän lapselle tulee ikää, seuraa terve kehitys, lapsi itsenäistyy koko ajan ja iän myötä aina enemmän ja enemmän lapsi alkaa miettiä niin sanotusti omilla aivoillaan. Hän ei enää vain automaattisesti usko siihen, mihin vanhemmat uskovat, vaan hän tarvitsee syvää ymmärrystä siihen, kuka Jumala on ja onko Jumala todella totta. Enää ei riitä, että äiti ja iskä uskovat niin.”
Pyhäkoulumateriaalin avulla usko juurtuu Jumalan sanaan, Raamattuun – sen lupauksiin, siihen mitä Jumala sanoo. Jumalan sana synnyttää ja ylläpitää meissä uskoamme. Yhteiset pyhäkouluhetket ovat siunauksena aina iankaikkisuuteen saakka, ne johdattavat todellisen ravinnon lähteelle.
Kuuntele tästä Radio Dein 8.9.2016 lähettämä Raamattuavain Extran ohjelma, jossa Iida Hovi kertoo Donkki-pyhäkoulumateriaalista

Kuuntele lisää Raamattuavain Extran ohjelmia avaimia.net kanavalta.
Vieraile Kansanlähetyksen Juniorityön kotisivuilla DONKKI.NET
Tilaa Iida Hovin rukouskirje tästä linkistä.
Osallistu Suomi sydämellä keräykseen tästä linkistä.

Veijo Olli
Kirjoittaja toimii Kansanlähetyksen radio- ja televisiotyön koordinaattorina.
Tilaa Veijon rukouskirje tästä linkistä.
 
https://tpfons.fi:443/sekl/lahjoita/embed?giftTargetId=10003296
https://tpfons.fi:443/sekl/viitenumerot-elaskutukseen/embed?giftTargetId=10003296
 

Pyhäkoulumateriaali johdattaa todellisen ravinnon lähteelle
Source: Suuressa mukana