Jumalan johdatuksessa kulkeminen

Jumalan johdatuksessa kulkeminen

Jumalan johdatuksen kokeminen omassa elämässä on asia, joka vahvistaa jokaisen Jeesuksen opetuslapsen uskoa. Se on tietenkin asia, jonka voi todeta vasta tapahtumien jälkeen. Uskova voi kuitenkin oppia luottamaan Jumalan johdatukseen pelkästään Jumalan Sanan lupausten perusteella ennen kuin hän edes näkee niiden toteutuvan käytännössä. On kysymys uskosta ja tässä uskossa Jumala tahtoo meidän kasvavan.
Kaksinkertainen lupaus johdatuksesta
Yksi selvimmistä Jumalan Sanan kohdista, joka lupaa Jumalan johdattavan omiaan, on kirjoitettu profeetta Jeremian kirjan luvussa 31 jakeessa 9: ”He tulevat itkien, hartaasti rukoillen, ja minä itse johdatan heitä. Minä vien heidät runsasvetisten purojen äärelle tasaista tietä, jolla he eivät kompastu. Minä olen Israelin isä, ja Efraim on minun esikoiseni.”
Hepreankielinen alkuteksti paljastaa, että tässä Jumalan Sanan kohdassa on kaksinkertainen lupaus Jumalan johdatuksesta, joka ei täysin tule esille nykyisessä suomenkielisessä käännöksessä. Teksti kuuluu kirjaimellisesti käännettynä: ”He tulevat itkien ja rukoillen, ja minä kuljetan ja johdatan heitä vesipurojen äärelle suoraa tietä, jolla he eivät kompastu. Sillä minä olen Israelin isä, ja Efraim on minun esikoiseni.” Jumala siis lupaa sekä kuljettaa että johdattaa omiaan suoraa tietä eteenpäin. Meille tie saattaa joskus näyttäytyä mutkaisena, mutta Jumalan suunnitelmissa se on suora ja tasainen.
Uskoisin, että me kaikki kaipaamme Jumalan selkeää johdatusta elämäämme. Jumalan johdatuksessa kulkeminen on tärkeää paitsi oman henkilökohtaisen elämämme myös evankeliumin leviämisen kannalta. Keskuudessamme elää jatkuvasti monia sellaisia ihmisiä, jotka ovat Jumalan puhuttelussa ja joita Jumala kutsuu juuri nyt yhteyteensä. Jeesuksen opetuslasten haasteena on löytää heidät ja kertoa heille ilosanoma, jota he kaipaavat kuulla.
Iästä riippumatta
Raamatussa on monia esimerkkejä siitä, kuinka ihmisen biologinen ikä ei vaikuta siihen, miten hän onnistuu kulkemaan Jumalan johdatuksessa. Tämä on tärkeä tietää siitä syystä, että sekä nuorten että iäkkäämpien uskovien joukossa saattaa olla henkilöitä, jotka kokevat oman ikänsä olevan esteenä sille, että Jumala voisi johdattaa ja käyttää heitä palveluksessaan.
Yksi esimerkki Jumalan johdatuksesta on vanha Jumalan palvelija Simeon, joka kohtasi vastasyntyneen Jeesus–lapsen pyhäkössä. Luukkaan evankeliumin toinen luku kertoo hänestä seuraavasti: ”Jerusalemissa oli hurskas ja jumalaapelkäävä mies, jonka nimi oli Simeon. Hän odotti Israelille luvattua lohdutusta, ja Pyhä Henki oli hänen yllään. Pyhä Henki oli hänelle ilmoittanut, ettei kuolema kohtaa häntä ennen kuin hän on nähnyt Herran Voidellun”. (Luuk.2:25–26) Eräänä päivänä Jumalan lupaus toteutui Simeonin elämässä kirjaimellisesti. Hän oli juuri oikeaan aikaan oikeassa paikassa ja kohtasi temppelissä juuri oikeat henkilöt, Jeesus-lapsen ja hänen vanhempansa. Miten Simeon onnistui ja koki näin tarkan Jumalan johdatuksen elämässään?
Vastaus kysymykseen piilee siinä, että Pyhä Henki oli hänen yllään. Pyhä Henki oli hänen elämänsä yllä, koska hän eli joka päivä lähellä Jumalaa luottaen Jumalan Sanan lupauksiin ja rukoillen Jumalan johdatusta. Pyhä Henki sitoo uskovan Jumalan Sanan lupauksiin ja johdattaa hänet yhä lisääntyvään Jeesuksen tuntemiseen. Juuri näin tapahtui Simeonin elämässä.
Paikasta riippumatta
Seuraava esimerkki Raamatusta osoittaa meille, että Jumalan johdatus ei ole myöskään paikasta riippuvainen. Jeesuksen opetuslapsi voi kulkea Jumalan johdatuksessa muuallakin kuin seurakunnassa tai Jumalan temppelissä. Apostolien tekojen kahdeksas luku vie meidät Gazaan johtavalle tielle, jossa tapaamme evankelista Filippoksen kulkemassa Jumalan johdatuksessa: ”Herran enkeli puhui Filippokselle: Lähde etelään päin ja mene tielle, joka vie Jerusalemista Gazaan ja on autio. Filippos lähti sinne. Juuri silloin sitä tietä tuli mahtava etiopialainen hoviherra, eunukki, joka hoiti Etiopian kuningattaren eli Kandaken koko omaisuutta. Hän oli käynyt Jerusalemissa pyhiinvaellusmatkalla ja oli nyt palaamassa kotiin, istui vaunuissaan ja luki profeetta Jesajan kirjaa.” (Apt.8:26–28)
Aluksi Filippoksesta saattoi tuntua erikoiselta se, että Jumalan enkeli ilmestyi hänelle ja käski hänen mennä Gazaan johtavalle autiolle tielle. Hän kuitenkin uskoi Jumalan johdatukseen ja meni. Tuolla tiellä hän sai auttaa ensimmäisen etiopianjuutalaisen uskomaan Jeesukseen Messiaana. Tämä mies oli vaikutusvaltainen henkilö omassa yhteiskunnassaan ja varmasti hän vei mukanaan Etiopiaan evankeliumin Jeesuksesta.
Näemme kuinka Jumala voi johdattaa palvelijaansa missä paikassa tahansa. Jumalan johdatuksen tarkoitus tässä tapauksessa oli: 1. Johdattaa Filippos avuksi etiopialaiselle hoviherralle, jotta tämä ymmärtäisi lukemansa Raamatun tekstin puhuvan Jeesuksesta. 2. Johdattaa etiopialainen hoviherra sisälle Jeesuksen henkilökohtaiseen tuntemiseen Pelastajana. 3. Varustaa etiopialainen hoviherra Pyhän Hengen vaikuttamalla elävällä uskolla, Jumalan Sanalla ja kasteella, jotta hän voisi olla valmis viemään ilosanoman Jeesuksesta oman kansansa keskelle.
Johdattaako Jumala todella minua?
Tämä on toki tärkeä kysymys. Emmehän halua luulla olevamme Jumalan johdatuksessa ja sitten yhtäkkiä havahtuakin siihen, että kaikki oli vain meidän omaa mielikuvitustamme. Yhden vastauksen tähän kysymykseen saamme Paavalin kirjeestä Roomalaisille, jota yleisesti pidetään hänen pääkirjeenään. Sen kahdeksannessa luvussa Paavali tekee selväksi sen, että Jeesuksen opetuslapseus ja kristittynä oleminen merkitsee samalla Jumalan Pyhän Hengen johdattamana olemista. Se kuuluu olennaisena osana mukaan siihen samaan liittoon, jossa olemme Jumalan kanssa, kun uskomme Jeesukseen Kristukseen. ”Kaikki, joita Jumalan Henki johtaa, ovat Jumalan lapsia” (Room. 8:14) Jumalan Hengen johdatus ei ole ehto Jumalan lapseudelle, vaan se on seuraus siitä. Koska olemme Jumalan lapsia, Hän johdattaa meitä.
Jeesus on lahjoittanut meille uskon ja Hän johdattaa meitä tässä uskossa aina taivaaseen saakka. Tuttu Johanneksen evankeliumin kohta vakuuttaa meille juuri tätä asiaa: ”Mutta kaikille, jotka ottivat hänet vastaan, hän antoi oikeuden tulla Jumalan lapsiksi, kaikille, jotka uskovat häneen.” (Joh.1:12) Vastaus väliotsikon kysymykseen siis kuuluu: Kyllä, Jumala johdattaa sinua ja minua, kun uskomme Jeesukseen.
Avain Jumalan johdatuksen kokemiseen
Miten sitten voimme päästä käytännössä kokemaan Jumalan johdatusta? Tämäkin on keskeinen kysymys, etenkin silloin, kun on kysymyksessä evankeliumin julistaminen toisille ihmisille. Edesmennyt lähetystyöntekijä, teologian kunniatohtori, Risto Santala on sanonut: ”Rukous avaa silmät näkemään, missä Jeesus kulkee.” Jeesuksen opetuslapsi haluaa seurata Opettajaansa ja Herraansa.
Jotta tietäisimme, missä hän kulkee ja minne hän on menossa, meidän tulee päivittäin kysyä sitä häneltä. Jeesuksen seuraaminen käytännössä on elinikäinen prosessi. Joka päivä meidän tulee etsiä hänen tahtoaan Jumalan Sanaa tutkien ja rukoillen. Me tahdomme mennä sinne, minne Herrammekin menee. Haluamme myös tehdä niitä tekoja, joita hän tekee.
Tämän tien etsimisessä Pyhä Henki tulee avuksemme. Hän auttaa meitä ymmärtämään oikein Jumalan Sanaa. Hän neuvoo meitä punnitsemaan viisaasti elämässä vastaan tulevia vaihtoehtoja ja valitsemaan oikein. Tällä tiellä saa erehtyä ja tehdä parannusta päivittäin.
Herra neuvoo palvelijoitaan oikealle tielle. Tarkoitus on, että Jumalan johdatuksessa kulkeminen ei ole Jeesuksen opetuslapselle taakka, vaan se on suuri ilo ja vapaus. Kuningas Daavid rukoilee Psalmissa 51:14 ”Anna minulle jälleen pelastuksen riemu ja suo minun iloiten sinua seurata.” Jeesus tahtoo, että voisimme seurata häntä iloiten. Hepreankielisen alkutekstin mukaan lause voidaan kirjaimellisesti kääntää: ”Anna minulle jälleen pelastuksen riemu ja tue minua vapaaehtoisuuden hengellä.” Jeesuksen seuraamisen ilo tulee siitä, kun opetuslapsi seuraa Jeesusta vapaaehtoisesti, ilman minkäänlaista pakkoa.
Teksti: Esko Siljanen
Kirjoittaja toimii Lähi-idässä koulutus- ja opetustehtävissä.
Voit tukea Siljasten koulutus- ja opetustyötä kertalahjoituksella tai ryhtyä kuukausilahjoittajaksi antamalla tiedot oikeasta laidasta aukeavaan lomakkeen kenttiin. Kertalahjoituksessa, erillisenä tilisiirtona suoraan pankkiin, tilinumero on FI83 8000 1501 5451 08 ja viite 23809.
Jumalan siunausta elämääsi!
https://tpfons.fi:443/sekl/lahjoita/embed?giftTargetId=10002380
https://tpfons.fi:443/sekl/viitenumerot-elaskutukseen/embed?giftTargetId=10002380

Jumalan johdatuksessa kulkeminen
Source: Suuressa mukana